18 Temmuz 2014 Cuma

Oyun dünyasındaki devrime hazır mısınız?: Olumsuzluklar


Oculus Rift ile ilgili, güzel ve heyecan verici bilgiden sonra birazda belirsizlikler ve sorunlardan bahsedelim.
Öncelikle sistemin son kullanıcıya ne zaman ve ne şekilde sunulacağı henüz kesinlik kazanmış değil. 2014''ün 3.çeyreği oyun sistemlerinin en çok satıldığı dönem olarak çok uygun görünüyor. Bu süre hem çözülmesi gereken bazı sorunlar, hem de sürekli değişen ve gelişen teknolojik imkanlara ayak uydurmak için yeterli olacaktır. Çünkü sorunlar kadar teknolojik süreksizlikte sistemleri çok etkilemektedir. Oculus Rift ilk duyurulduğunda 1280*800 çözünürlüğü desteklerken, bugün HD'ye (1920*1080) terfi etti ve sistemin, bugünlerde çokça konuşulan 4k çözünürlük desteğinden çok uzak olmadığı söyleniyor. Bu mevcut yeni nesil konsolların Oculus Rift için yeterli olmadığınında bir nevi kanıtı...
İlk developer sürümünde yer almayan ses özelliğinin (kulaklık) son kullanıcı sürümünde muhakkak yer alacağını biliyoruz. Geliştirici sürümü kablolu kullanım nedeniyle çok pratik görünmesede son kullanıcıya kablosuz olarak sunulması için çalışmaların sürdüğünü biliyoruz. Oculus Rift'in çözüm bekleyen en büyük sorununa gelirsek; sistem kafa dönüşlerini algılamasına rağmen, pozisyon değişikliklerinde (position tracking) pek başarılı değildi.
Mesela sanal ortamda, bir masanın arkasına eğilerek saklanmak istediniz ya da aniden karşınıza çıkan düşmanın yumruğundan kurtulmak için kafanızı yana çektiniz... Bu gibi durumlarda kask konum değişikliğini algılayamıyordu. ilk günden beri üzerinde çalıştıkları bu eksiklikte oldukça mesafe kat etmişler ve yakında gelişticilere dağıtılacak 2. geliştirici sürümünde, sorunun büyük oranda aşıldığı ifade ediliyor. Tüm bu gelişme ve düzenlemelerin, Oculus Rift'in şu anda 220 gram olan ağırlığını ne derece etkileyeceği merak konusu.
Sistemi ilk olarak akıllı telefon ve PC kullanıcılarının kullanmaya başlayacağı, oyun konsolları desteği içinse konsol geliştiricilerin tavrının belirleyici olacağını ekleyelim. Yinede oyun konsolları için çok ümitli olmamakta fayda var. Çünkü Oculus Rift en iyi sanal gerçeklik deneyimi için, son teknolojiyi kullanabilecek şekilde tasarlanmışken, Playstation 4 ve Xbox One sistemleri uzun süre geçerliliğini koruyacak bir alt yapı sunmak için tasarlandı. Harici bir cihaza ihtiyaç duymayan özel bir Oculus Rift sürümünün ilerde hayata geçebileceği de ihtimaller arasında. Belkide Oculus Rift'i mevcut konsollara rakip bir platform olarak bile görmek mümkün olacaktır.
1980'lerden bu yana sektörü takip eden ve benzer bir çok sistemi denemiş biri olarak, diğer bir çok sektör ileri geleni gibi, sanal gerçekliğe ilk kez bu kadar yakın olduğumuzu düşünüyorum. Geliştiricisi Palmer Lucky'nin Popular Mechanicsdergisi tarafından 2013'de dünyayı değiştiren 10 innovatörden biri olarak gösterildiği, Time dergisinin yılın 25 inovasyonundan biri olarak adlandırdığı Oculus Rift umarım bizleri yanıltmaz ve satışa sunulduğu zaman, verdiğimiz destek ve hayallerimizin karşılığını verir...